" />
Mistrzowie Designu


Ingmar Relling (1920-2002)





Norweski architekt i projektant Ingmar Relling (1920-2002).
Jest uważany za głównego" gracza" w skandynawskim ruchu nowoczesnego designu w połowie wieku.

Relling urodził się w 1920 roku w Sykkylven w Norwegii. W wieku 16 lat ukończył staż w Vestlandske Møbelfabrik. Jego brat Adolf Relling, który był także projektantem mebli, zachęcał młodszego Rellinga do zapisania się do Norweskiej Narodowej Akademii Rzemiosł i Przemysłu Artystycznego (SHKS) w Oslo. Podczas studiów w SHKS Relling studiował pod okiem znakomitego architekta Arne Korsmo (1900-1968), który miał znaczny wpływ na jego styl. Relling ukończył studia w 1947 roku i rozpoczął karierę jako projektant wnętrz w firmie brata Rastad & Relling w Oslo.

Relling zaprojektował dla firmy różnorodne meble, a w 1948 r.
udekorował pokoje Royal Yacht of Norway.
W 1950 r. Relling przeniósł się z powrotem do rodzinnego miasta, gdzie założył własne studio projektowe.
W tym czasie współpracował również z KJ Måseide Alesund i Vestlandske Møbelfabrikk, który wyprodukował jego 420 fotel (lata 50. XX wieku).
W 1954 roku Relling zaprojektował Nordic Chair. Składający się z dwóch oddzielnych części - siedzenia i oparcia - krzesło Nordic może być składane i przechowywane, gdy nie jest używane, co jest atrakcyjne dla właścicieli domów z mniejszymi pomieszczeniami mieszkalnymi.

W 1965 roku Relling, we współpracy ze swoim synem Knutem Rellingiem, zaprojektował fotel Siesta Chair, który zdobył mu pierwszą nagrodę (w tym samym roku) na konkursie organizowanym przez Industry Council for Furniture. Relling był pasjonatem tworzenia mebli, które były ergonomiczne i przyjazne dla środowiska, zapewniając, że jego części zostały wykonane w sposób, który można naprawić.
Rama była zwykle wykonana z giętych i laminowanych buków .
Krzesło Siesta zaprezentowało estetykę minimalistycznego designu Rellinga, która była bezkompromisowa pod względem jakości i stała się jego konstrukcją definiującą karierę.
Był to ogromny sukces komercyjny (do tej pory sprzedano ponad 800 000 sztuk), a wielki producent norweski, Westnofa, czekał na wejście na międzynarodowy rynek.

Warto zauważyć, że prezydent Stanów Zjednoczonych Jimmy Carter zakupił szesnaście krzeseł Siesty, aby zapełnić Biały Dom podczas swojej kadencji. W 1992 r. Siesta została nagrodzona przez Norweską Radę Wzornictwa nagrodą Classic Award for Design Excellence. Dziś krzesło produkuje norweski producent mebli L.K. Hjelle. Jest uważany za skandynawski design i jest ikoną norweskiego wzornictwa.

Relling kontynuował projektowanie w latach siedemdziesiątych, chociaż nigdy nie odniósł już takiego sukcesu, który byłby podobny do Siesty. Jednym z wyróżników Rellinga z lat 70. jest fotel Tema (1973) dla Vestlandske Møbelfabrikk. Zainspirowany Siestą, Tema został wykonany z płaskiej stali z siedziskiem w grubej skórze.

Relling był laureatem wielu nagród i wyróżnień, w tym Nagrody Jacoba w 1978 r. I King's Medal of Merit w 1999 r., między innymi.
Krzesło Siesta można znaleźć w stałych kolekcjach na całym świecie, podobnie jak Victoria & Albert Museum w Londynie, National Gallery of Victoria w Melbourne, Die Neue Sammlung w Monachium, Cooper-Hewitt w Nowym Jorku i Muzeum Narodowego w Oslo.

Relling zmarł w 2002 roku.

(zaczerpnięte https://www.pamono.com/designers/ingmar-relling?epik=0RUfjE_IWX9R8)

             &&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&



Arne Jacobsen (ur. 11 lutego 1902 r w Kopenhadze, zm. 24 marca 1971 r.)





Mistrz modernizmu

Jako pierwszy w Danii wcielił w życie idee pionierów modernizmu: Le Corbusiera i L. Mies van der Rohe.
Projektował przede wszystkim gmachy użyteczności publicznej i osiedla. Był również twórcą sztuki użytkowej.

W swoim rozwoju wyewoluował od pozycji bardzo tradycyjnych (ceglana architektura duńska) w kierunku racjonalnego modernizmu. Studiował w Szkole Technicznej w Kopenhadze (1919-1924) oraz w Akademii Sztuk Pięknych (1924-1927). Był to okres ścierania się różnych poglądów na współczesną architekturę duńską (zwłaszcza neoklasycznego i narodowego), w cieniu których dojrzewał Jacobsen. W kształtowaniu się poglądów architekta ważną rolę odegrały wycieczki naukowe organizowane przez Akademię, m.in. na Wystawę Paryską w 1925. To tam Jacobsen zetknął się bliżej z ideami Le Corbusiera i Gropiusa,  i wykształcił swój warsztat rysunkowy, charakteryzujący się eliminacją nieistotnych szczegółów kosztem uwypuklenia istotnych elementów konstrukcyjnych projektowanych obiektów. Po 1927 zatrudnił się w biurze architekta miejskiego Kopenhagi. Rezultatem tego były pierwsze drobne projekty w parku Enghaveparken (bramy, estrady, altany), a później pierwsze projekty domów jednorodzinnych (za dom prof. Wandela przy Knutsvej 9 otrzymał nagrodę gminy Gentofte). Stopniowo projekty Jacobsena stają się coraz bardziej nowoczesne i uproszczone, jednak nadal osadzone są w duńskiej tradycji architektonicznej: użycie żółtobrązowej cegły i strome, kryte ceramiczną dachówką dachy. Drugi nurt, nawiązujący do idei wielkiego europejskiego modernizmu, architekt zapoczątkował domem własnym przy Rodesvej 2 w Kopenhadze z lat 1928–1929.

Nic nie jest niemożliwe

Modernizm, perfekcjonizm i bezkompromisowe podejście były kluczowymi filarami wszystkich prac Arne Jacobsena, zarówno w architekturze, jak i wzornictwie przemysłowym. Nigdy się nie poddawał. Gdy "zabierał się " za realizację jakiegoś pomysłu, nawet najbardziej  niemożliwego według innych do wykonania , zawsze doprowadzał go do końca ,bez względu na trudności, czy to finansowe czy produkcyjne.

Sen Arne Jacobsena polegał na stworzeniu wzornictwa przemysłowego o jakości odpowiadającej tradycyjnemu rzemiosłu. Właśnie dlatego stał się innowatorem wielu metod przemysłowych - podobnie jak w jego słynnym ulubionym fotelu The Ant z 1952 roku, gdzie siedzisko i oparcie formowane są ciśnieniowo z jednego kawałka - coś bardzo innowacyjnego i przełomowego w tamtym czasie. 

krzesło mrówka                                                                            Krzesło Mrówka


Od tego czasu, ten trzynogi fotel piętrowy, a później czteronożny model 
serii 7, został wyprodukowany w rekordowej liczbie przez duński dom meblowy Fritz Hansen, który jest dziś wiodącym producentem mebli Arne Jacobsen.

W 1929 roku - dwa lata po ukończeniu School of Architecture w Royal Academy of Fine Arts - Arne Jacobsen nawiązał współpracę z producentem lamp Louis Poulsen. Tutaj kontynuował opracowywanie projektów, które były bardzo innowacyjne zarówno pod względem metody produkcji, jak i stylu. Dążąc do stworzenia odpowiedniej lampy we właściwym miejscu, Arne Jacobsen opracował innowacyjne metody produkcji w ścisłej współpracy z wiedzą techniczną w firmie. Jacobsen nie znosił technicznych wyjaśnień. Wielu techników Louisa Poulsena zostało doprowadzonych do granic możliwości przy opracowywaniu nowej konstrukcji lampy. Ale siła woli architekta i naturalna władza zwykle zapewniały mu rezultat, którego szukał.

Arne Jacobsen był mistrzem w tworzeniu totalnej atmosfery. Wszystkie jego budynki były projektami totalnymi, w których wszystko, od wyboru oświetlenia piwnicy po materiały dachowe, zależało od decyzji architekta. Właśnie dlatego konstrukcje lamp Jacobsena zawsze pochodzą z konkretnego projektu architektonicznego. Jednak wiele projektów lamp było ponownie wykorzystywanych w różnych kontekstach i często kończyły jako standardowe produkty w Louis Poulsen ze względu na wysoki popyt.

Sen artysty

Arne Jacobsen urodził się 11 lutego 1902 r. W Kopenhadze. Dorastał w dzielnicy mieszkalnej Østerbro (Osterbro). Rodzina pochodziła z Portugalii, ale od pokoleń mieszkała w Danii. Jego ojciec nazywał się Johan Jacobsen i był kupcem . Jego matka nazywała się Pouline Jacobsen. Była bankierem, ale bardzo lubiła malować, szczególnie motywy kwiatowe .

Dom w którym się wychowywał ,na Classensgade , był wyraźnie wiktoriański, ciężki z bibelotami i meblami. Już jako dziecko Arne Jacobsen interesował się bardziej minimalistycznym stylem. Pomalował ściany swojego pokoju chłopięcego na biało - był to jego cichy bunt, by przeciwstawić się obficie ozdobnymi i finezyjnymi gustami rodziców.

Arne Jacobsen żywił wielkie nadzieje, że zostanie artystą, ale jego ojciec się nie zgodził. Zdaniem ojca, bycie artystą było niepoważne, podczas gdy bycie architektem było o wiele bardziej sensowne. Tak się stało. W 1927 Arne Jacobsen ukończył architekturę w Akademii w Kopenhadze. Miał 25 lat i był pełen talentu i ambicji.

 

Ucieczka przed wojskami niemieckimi

Kariera Arne Jacobsena wkrótce miała się rozwinąć. Kilka lat po ukończeniu studiów młody architekt miał dobrą pracę. W latach trzydziestych wybudował między innymi plaże w Bellevue, ratusz Søllerød ( Sollerod), na północ od Kopenhagi i ratusz w drugim co do wielkości mieście Danii, Århus ( Arhus). 

                                                               Ratusz w Aarhus– fragment wystroju wnętrza


Zbudował również bloki mieszkalne, domy miejskie i domy jednorodzinne w dzielnicy Gentofte, na północ od Kopenhagi, a nawet zaprojektował główną siedzibę firmy dekoratorskiej Stelling na Gammeltorv, plac Strøget (Stroget) - wszystkie z własnymi projektami wnętrz.

Jednak podczas niemieckiej okupacji Danii w 1940 roku podczas II wojny światowej Arne Jacobsen miał kłopoty. Jacobsen był Żydem. Nie miał bezpośrednich związków ze społecznością żydowską w Danii, ale był świadomy swego dziedzictwa i tragicznego losu niemieckiego żydostwa. Władze wkrótce poznały jego żydowskie pochodzenie.

Pewnej nocy w 1943 roku Arne Jacobsen został zmuszony do ucieczki do Szwecji wraz z żoną,  Jonną Jacobsen oraz przyjacielem Poulem Henningsenem i jego żoną. 

Arne Jacobsen mieszkał na wygnaniu w Szwecji przez kilka spokojnych lat. W 1944 r niektóre z jego szkiców natury zostały zaadoptowane jako wzory tapet i nadruki tekstylne. Do Danii powrócił w 1945 roku, gdzie pięć lat okupacji zapowiadało dużą odbudowę.

Po wojnie podjął się kilku projektów. Wśród nich była budowa ratusza w Rødovre (Rodovre) na przedmieściach Kopenhagi w 1955 r., Szkoła Munkegaard w Gentofte, zaprojektował również słynne krzesła The Egg and The Swan , oba w 1958 r.
W 1964 r. Arne Jacobsen podjął się swojego, ulubionego projektu architektonicznego, St. Catherine's College w Oksfordzie.


                                                        fotel jajo                                                                                   Fotel " JAJO"

 

Człowiek kontrastu

Arne Jacobsen był surowym perfekcjonistą i modernistą, ale także miał pełne szacunku podejście do życia. Zawodowo projektował "przyszłość" , jednocześnie spędzając wolny czas na malowaniu romantycznych akwarel w swoim ukochanym ogrodzie lub w pogoni za swoim pełnym pasji zainteresowaniem -botaniką.

Dla ludzi bliskich Arne Jacobsenowi był zarówno  estetykiem, jak i zabawnym, rodzinnym człowiekiem ogromnie lubiącym dzieci - kimś, kto zawsze uwielbiał klauna i psikusy. Był znany jako hojny i pełen humoru człowiek, pomimo jego wymagającej natury estetycznej.

Arne Jacobsen trzymał przy sobie ołówek i szkicownik do samego końca. Jego życie było długim procesem twórczym - wiecznym przepychaniem się z nowymi pomysłami. Po jego śmierci w 1971 roku, 69-letni, uznany na arenie międzynarodowej architekt pozostawił po sobie mnóstwo inspirującej architektury i wzorów, przynosząc wielką radość pokoleniom do naśladowania.

 

Dzisiaj

Budynki Arne Jacobsena imponują i fascynują ludzi na całym świecie. Jego mistrzowskie meble i wyjątkowo piękne lampy wyznaczają międzynarodowe standardy wzornictwa przemysłowego. Jego genialna architektura i wzornictwo są widocznymi kamieniami milowymi w historii duńskiej sztuki.

Budynki Arne Jacobsena można oglądać w całej Kopenhadze. Niektóre są otwarte dla publiczności. Meble i lampy można kupić u producentów  Arne Jacobsen- Fritz Hansen i Louis Poulsen Lighting.

Muzeum Sztuki Współczesnej w Luizjanie świętuje stulecie wielkiego mistrza z jak dotąd największą wystawą Arne Jacobsena. Wystawa rozpoczęła się 30 sierpnia 2002 r. I zakończy się 12 stycznia 2003 r.

 

Najważniejsze realizacje architektoniczne

  • dom jednorodzinny, Knutsvej 9, Kopenhaga, Dania (1926-27)
  • dom jednorodzinny, Knutsvej 11, Kopenhaga, Dania (1926-1927)
  • muszla koncertowa, altana i wejście do parku Enghaveparken, Kopenhaga, Dania (1928)
  • dom własny, Rodesvej 2, Kopenhaga, Dania (1928-1929)
  • dom jednorodzinny, Baunegaardsvej 22, Kopenhaga, Dania (1922)
  • dom jednorodzinny, Olsens Aleé 28, Kopenhaga, Dania (1930-1931)
  • dom jednorodzinny, Baunegaardsvej 81, Kopenhaga, Dania (1930-1931)
  • dom jednorodzinny, Tranegaasdsvej 25, Kopenhaga, Dania (1930-1931)
  • dom jednorodzinny, Klampenborgvej 37, Kopenhaga, Dania (1930-1931)
  • szkoła jeździecka Mattassona, Belleveuevej 12, Kopenhaga, Dania (1931)
  • plaża Bellevue (kabiny), Klampenborg, Dania (1932-33)
  • dom jednorodzinny, Hegelsvej 4, Kopenhaga, Dania (1932-1933)
  • dom jednorodzinny, Hegelsvej 17, Kopenhaga, Dania (1932-1933)
  • dom jednorodzinny, Hegelsvej 18, Kopenhaga, Dania (1932-1933)
  • dom jednorodzinny, Anemonevej 48, Kopenhaga, Dania (1932-1933)
  • kąpielisko nadmorskie Dragør Sydstrand (nie istnieje), (1933-1934)
  • dom jednorodzinny, Hoffeymersvej 29, Kopenhaga, Dania (1933-1934)
  • dom jednorodzinny, Vemmetofte Allé 10, Kopenhaga, Dania (1933-1934)
  • dom jednorodzinny, Strandvej 464, Wittbek, Dania (1933-1934)
  • dom jednorodzinny, Hegelsvej 3, Kopenhaga, Dania (1933-1934)
  • dom jednorodzinny, Ordrupshøjvej 30, Kopenhaga, Dania (1933-1934)
  • apartamenty Bellavista (Strandvejen 419-451), Klampenborg, Dania (1933-34)
  • dom jednorodzinny, Parkovsvej 7, Kopenhaga, Dania (1934-1935)
  • dom jednorodzinny, Hegelsvej 9, Kopenhaga, Dania (1934-1935)
  • dom jednorodzinny, Parkovsvej 19, Kopenhaga, Dania (1934-1935)
  • dom jednorodzinny, Kratvænget 9, Kopenhaga, Dania (1934-1935)
  • hala tenisowa, Hartmannsvej 37, Kopenhaga, Dania (1934-1935)
  • laboratorium fabryki „Novo”, Fuglebakvej 115, Kopenhaga, Dania (1934-1935)
  • teatr „Bellevue” i restauracja „Gammel Bellevue”, Klampenborg, Dania (1934-35)
  • bank „Landmandsbanken”, Nørrebrogade 160 (1934-1935)
  • projekt lotniska w Kastrup, wspólnie z Flemmingiem Lassenem, (1936)
  • dok jednorodzinny, Jægersborg Allé 44, Kopenhaga, Dania(1936-1937)
  • dom jednorodzinny, Skovvangen 17, Kopenhaga, Dania (1936-1937)
  • dok jednorodzinny, Jægersborg Allé 57, Kopenhaga, Dania(1936-1937)
  • stacja benzynowa w Kystvejen koło portu Skovshoved Havn, Dania (1936-1937)
  • oddział banku „Landmandsbanken”, Vester Farimagsgade 37, Dania (1936-1937)
  • dom jednorodzinny, Ordrupvej 185, Kopenhaga, Dania (1937-1938)
  • dom jednorodzinny, Kongehøjen 3, Kopenhaga, Dania (1937-1938)
  • dom ze sklepem „Stelling Hus”, Gammeltorv 6, Kopenhaga, Dania (1937-38)
  • własny dom letni, Gudmindrup Lyng, Dania (1937)
  • projekt ratusza w Lyngby, wspólnie z Flemmingiem Lassenem, Dania (1938)
  • ratusz w Aarhus (wspólnie z Erikiem Møllerem), Aarhus, Dania (1939-42)
  • ratusz w Søllerød – dzielnicy Kopenhagi (wspólnie z Flemmingiem Lassenem), Dania (1940-42)
  • ogród w rezydencji H. Pedersena, Holte, Dania (1941)
  • stadion Jægersborg, przerobiony (1941-1942)
  • domy szeregowe, Ridebannevang 26-35, Dania (1943)
  • domy szeregowe, Hørsholmvej 53-67, Dania (1943)
  • wędzarnia,Odden Havn , Dania (1943)
  • dom wakacyjny w Arild, Szwecja (1944)
  • plan ogólny fabryki Nordiska Kompagniets, Nyköping,Szwecja (1944-1945)
  • osiedla Søholm I i II, Klampenborg, Dania (1946-51)
  • osiedle Ibstrupparken II, Dania (1946-1949)
  • Osiedle Młodych, Hørsholmvej,Rødovre Dania, (1947)
  • domy szeregowe, Islevvænge, Rødovre (1946-1949)
  • projekt teatru we Frederica (1946)
  • projekt przystani jachtowej i domu myśliwskiego w Vejle, wspólnie z K. Clausenem i T. Hellebergiem, (1950)
  • kaplica cmentarna w Næstved (projekt konkursowy), (1949)
  • szkoła w Esbjerg (projekt konkursowy), 1950
  • osiedle domów szeregowych, Søholm, Strandvejen (1949-1957)
  • dom jednorodzinny, Vedebæk, Strandvej 504, (1951)
  • szkoła w Haarby, Dania(1951)
  • ogród przydomowy w Søholm, (1951)
  • hala Massey-Harris, Roskilde Landevej 183, (1953)
  • osiedle „Alléhusene”, Jægersborg Allé, (1952)
  • dom jednorodzinny w Geelsvej 10, (1954)
  • dom jednorodzinny a Kalundborg, (1954)
  • biurowice firmy „Jaspersen i Syn”, Nyripsgade 18, (1955)
  • stoisko „H55” na międzynarodowej wystawie w Helsingborg, Szwecja (1955)
  • stoisko „Lavenda Wool” na wystawie brytyjskiej w Kopenhadze, (1955)
  • ratusz  Rødovre , Dania (1956-57)
  • dom atrialny na wystawie Interbau w Berlinie Zachodnim (1957)
  • zakład mechaniczny w Aalborg, (1957)
  • ratusz w Glostrup, Dania (1958)
  • szkoła Munkegård, Kopenhaga, Dania (1955-59)
  • laboratorium i fabryki firmy Novo, Dania (1958)
  • SAS Royal Hotel, Kopenhaga, Dania (1958-60)
  • dom jednorodzinny w Ordrup, (1960)
  • Toms – fabryka czekolady, Ballerup, Dania (1961)
  • zespół mieszkaniowy Ved Bellevue Bugt, Klampenborg (1961)
  • Galkeria Sztuki w Hanowerze, wspólnie z O. Weitlingiem, (1964)
  • wieżą wojskowa z Herrenhausen, wspólnie z O. Weitlingiem, (1964)
  • Duński Bank Narodowy, Kopenhaga, Dania (1965-70)
  • hala sportowa w Landskronie, Szwecja (1965)
  • ośrodek wakacyjny na wyspie Fehrmann, RFN, wspólnie z O. Weitlingiem (1965-1974)
  • St Catherine’s College, Oxford, Wielka Brytania(1964-66) wraz z meblami i wzorami sztućców
  • ratusz w Moguncji, Niemcy (1966-73)
  • bank w Kuwejcie (1967-1976)
  • ratusz w Moguncji, wspólnie z O. Weitlingiem, RFN (1968-1973)
  • zakłady przemysłowe „Novo” w Moguncji, (1968)
  • szkoła Christianeum, Hamburg, Niemcy (1970-71)
  • Vattenfall Europe, Hamburg, Niemcy (1970)
  • Biuro American Express w Kopenhadze, Dania(1971)
  • Ambasada Królestwa Danii,Londyn, Wielka Brytania (1976-77) – częściowa współpraca.


zaczerpnięte (https://pl.wikipedia.org)
                   (http://nimbhotelmagazine.dk)
                   (http://fritzhansen.com) 

Czas wyświetlania strony: 0.066s